Endoskopi

KOLONOSKOPİ

Prof.Dr.Ahmet Dobrucalı

Kolonoskopi nedir ?

kolonoskopiKolonoskopi kalın barsağınızın (kolon) esnek, bükülebilir ince bir boru şeklindeki bir aletle (kolonoskop) incelemesidir. Bu incelemenin başarılı olması için barsaklarınızın temiz olması ve her noktasının endoskopi sırasında net olarak görülmesi gerekir. Barsak temizliğinin sağlanması için aşağıda belirtilen diyeti tam olarak uygulamanız ve belirtilen ilaçları eksiksizkullanmanız son derece önemlidir. İyi temizlenmiş barsak kolonoskop ile ayrıntılı olarak incelenir. İşlem sırasında gerek görüldüğünde histopatolojik inceleme için doku örnekleri alınabilir (biyopsi) veya mevcut olabilecek poliplerin çıkarılması (polipektomi) gibi tedavi edici işlemler uygulanabilir. Bunlar ağrısız işlemlerdir ve herhangi bir rahatsızlık hissi yaratmazlar. İşlem süresi yaklaşık 20-30 dk. arasındadır. Kolonoskopide görülebilecek en ciddi komplikasyon barsak delinmesidir ve 10.000 işlemde bir görülür. Bu oran gastroenterolog olmayan tecrübesiz kimselerin yaptığı kolonoskopilerde daha yüksektir.

Kolonoskopi sırasında ağrı duymamanız ve kendinizi rahat hissetmeniz için kolunuza takılacak bir kanül yoluyla size uyku verici ve ağrı kesici ilaçlar verilecektir. Bu ilaçlar nedeniyle işlem sonrasında da uyku hali devam edebileceğinden endoskopi ünitesine size yardımcı olabilecek bir kişi ile birlikte gelmeniz, işlemin yapıldığı günün geri kalan saatlerinde işe gitmemeniz, dikkat gerektirecek işleri yapmamanız (otomobil veya herhangi bir makine kullanmak gibi.) ve alkol almamanız tavsiye edilir. En doğrusu evinizde dinlenmenizdir. Ertesi gün normal günlük yaşamınıza dönebilirsiniz.

KOLONOSKOPİ   BİLGİ  VE HAZIRLIK  FORMU

Kolonoskopi kalın barsağınızın (kolon) esnek, bükülebilir ince bir boru şeklindeki bir aletle (kolonoskop) incelenmesidir. Bu incelemenin  başarılı olması için barsaklarınızın temiz olması ve  her noktasının endoskopi  sırasında net olarak  görülmesi gerekir. Barsak temizliğinin  sağlanması  için  aşağıda belirtilen  diyeti tam olarak uygulamanız ve  belirtilen ilaçları  eksiksiz kullanmanız  son derece önemlidir.  Ancak iyi temizlenmiş  bir barsak  kolonoskopla ayrıntılı olarak incelenebilir. İşlem sırasında gerek görüldüğünde histopatolojik inceleme için doku örnekleri alınabilir (biyopsi), mevcut olabilecek poliplerin çıkarılması (polipektomi) gibi tedavi edici işlemler  uygulanabilir, bir  kanama varsa durdurulabilir. Bunlar ağrısız işlemlerdir ve  herhangi bir rahatsızlık hissi yaratmazlar. İşlem süresi ortalama 30dk. kadardır.  Kolonoskopi sırasında ağrı duymamanız ve kendinizi rahat hissetmeniz için kolunuza takılacak  bir kanül yoluyla size uyku verici ve ağrı kesici ilaçlar  verilecektir. Bu ilaçlar nedeniyle işlem sonrasında da uyku hali devam edebileceğinden kolonoskopiye size yardımcı olabilecek bir kişi ile birlikte gelmeniz, işlemin yapıldığı günün geri kalan  saatlerinde  işe gitmemeniz, otomobil kullanmak gibi dikkat gerektirecek işleri yapmamanız ve alkol almamanız tavsiye edilir. En doğrusu evinizde dinlenmenizdir. Ertesi gün normal günlük yaşamınıza dönebilirsiniz.

Kolonoskopiye hazırlık:

Aşağıdaki bilgileri dikkatle okuyun  ve uygulama konusunda  sorularınız olursa mutlaka doktorunuza danışın. Kolonoskopi işleminden 3 gün önce posalı gıdaları tüketmemeye başlayın ve demir preparatı alıyorsanız kesin. Kolonoskopi yapılacak günden bir gün önce posasız gıdalardan oluşan bir kahvaltı ve öğle yemeği yedikten sonra artık katı gıda alımını durdurun ve saat 1300 de, bir adet 45ml lik fleet  solüsyonu*, 1/3 bardak elma suyuna karıştırıp için. Aynı işlemi  saat  15:00 de, 18:00 de ve 21:00 de tekrarlayın  (toplamda 45 ml lik 4 adet fleet içmelisiniz). Saat 13:00 den sonra ertesi gün kolonoskopi yapılıncaya kadar su,  şehriyesiz et veya tavuk suyu (sadece suyu !!), açık çay, ıhlamur, renksiz gazoz, posasız meyve ve komposto suları  ve tanesiz  jöle dışında hiçbir katı gıda almamalısınız. Saat 21:00 den sonra dışkınızın çok açık sarı renkte veya renksiz ve partikülsüz  olması gerekir. Dışkınız yeterince berrak değilse doktorunuza haber verip ilave müshil dozu  için fikrini  almanız uygun olur. Kolonoskopi yapılacak günün sabahı  07:30 de makattan bir adet lavman (fleet enema veya BT enema) uygulayın. Kolonoskopi ünitesine gelinceye kadar  bir bardak kadar  su, açık çay veya elma suyu içebilirsiniz.

(*)Alacağınız müshil  miktarı yaşınız, vücut ağırlığınız ve mevcut hastalığınıza göre değişiklik gösterebilir. Bu konuda doktorunuz sizi bilgilendirecektir

DİKKAT !!.

Herhangi bir maddeye karşı allerjiniz ve düzenli olarak kullandığınız bir ilacınız varsa (aspirin, plavix, coumadin, kalp,yüksek tansiyon, şeker hastalığı ve psikiatrik hastalıkların tedavisinde kullanılan ilaçlar vb.)  lütfen doktorunuzu haberdar ediniz.

Kolonoskopi randevunuza  ……. /…….. / ……..    tarihinde     saat ……… de   geliniz.

Sorularınız için;
Prof.Dr.Ahmet Dobrucalı